6 důvodů, proč omezit jednoduché cukry

 

Sacharidy neboli cukry patří mezi kontroverzní témata. Jsou nezbytnou součástí vyvážené stravy, nicméně pokud jich konzumujeme více, než náš organizmus využije, začne si je ukládat. To vede kromě přibírání na váze i k řadě zdravotních obtíží.

Co se děje v těle po příjmu jednoduchých cukrů?

Cukry jako podskupina sacharidů se dělí na jednoduché “rychlé” a složité “pomalé”. Rychlé cukry ve formě koblížku s marmeládou se v těle rychle mění na glukózu a putují do krve, kde se vyplaví inzulin, který způsobí okamžité vstřebání cukru do buněk. Hladina cukru v krvi rychle klesne a člověk brzy pocítí hlad a chuť na další sladké. Oproti tomu složité cukry jako například rýže, brambory, luštěniny a celozrnné potraviny se vstřebávají déle a nedochází po jejich konzumaci k velkým výkyvům hladiny cukru v krvi. Tento jev se v praxi vyjadřuje glykemickým indexem (GI). Ten nám říká, jak rychle potraviny zvyšují hladinu krevního cukru.

Potraviny, které regulují hladinu cukru

Jakmile snížíte ve své stravě jednoduché cukry, budete potřebovat doplnit zdravé tuky a bílkoviny. Nejideálnějšími potravinami jsou například libové maso, vejce, zelenina, olivový či kokosový olej, avokádo nebo semínka a ořechy, jejichž konzumace pomáhá udržet si váhu a dokonce i hubnout. Je to dáno tím, že ořechy mají vysoký obsahu bílkovin, tuků a vlákniny, které vyvolávají pocit sytosti.

Co vám přinese méně jednoduchých cukrů ve stravě?

1. Ochráníte si mozek

Nadměrná konzumace cukru může zhoršovat paměť, schopnost učení a doslova zpomaluje mozek.

2. Snížíte si krevní tlak

Ruku v ruce s přírůstkem hmotnosti často dochází ke zvýšení krevního tlaku. Pokud snížíte příjem cukru, případně přestanete kouřit a vyhnete se stresu, váš vysoký krevní tlak určitě klesne.

3. Předejdete cukrovce

Pravidelná nadměrná konzumace cukrů zvyšuje riziko metabolického syndromu a rozvoje diabetu 2. typu.

4. Budete méně mlsat

Cukr je návykový, čím více ho jíte, tím více ho vaše tělo chce. Jakmile omezíte potraviny s vysokým obsahem cukru ze stravy, chuť na sladké se postupně sníží.

5. Ušetříte na lécích a na lékařích

Potraviny s vysokým obsahem cukru způsobují zdravotní problémy, což vede k častějším návštěvám lékařů a lékáren.

6. Budete mít více energie

Po jídle s vysokým obsahem cukru se často dostaví pocit únavy a vy si budete potřebovat odpočinout.

Snižte si glykemický index přidáním lžíce ořechového krému

Čím vyšší má jídlo GI, tím rychleji zvýší hladinu krevního cukru a tím dříve dostaneme opět hlad. Když si přidáte do jídla více tuků a bílkovin třeba ve formě ořechového krému, zvýšíte si tím celkový GI a budete mít déle pocit sytosti.

BIG BOY Grand Zero - čokoládové mlsání bez výčitek

Arašídové krémy Grand Zero byly vytvořeny gurmány, kterým záleží na tom, co jí, ale zároveň si chtějí pochutnat. Krémy Grand Zero mají dokonalou čokoládovou chuť a krémovou konzistenci. Jsou určeny k dochucení snídaňových kaší, jako topping na dezerty nebo k přímé konzumaci, když máte chuť na mlsání bez výčitek. Stejně jako 100% ořechové krémy jsou ideální přísadou jídel, která snižuje GI.

6 důvodů, proč omezit jednoduché cukry
Vytvořeno08.02.2021