Aneta Rampasová: Snažím se zákazníka přimět, aby se mnou Big Boye ochutnal

Vytvořeno07.07.2021

Šest let podnikala v Mladé Boleslavi jako kosmetička. Potom zatoužila po změně, přestěhovala se do Prahy a vrhla do hledání nového zaměstnání. Přestože měla nulové zkušenosti s prodejem, rozhodla se ucházet o pozici obchodního zástupce. Díky své okouzlující bezprostřednosti a energičnosti převálcovala ostatní uchazeče a z nadějného nováčka se stala ostřílenou obchoďačkou. 

Anet, proč jsi si po letech práce v kosmetickém salonu přihlásila do výběrového řízení na obchodního zástupce? 

Věděla jsem, že mojí hlavní devizou je ukecanost. Kamarádi a bývalí kolegové o mně vždy říkali, že dokážu prodat cokoli, takže obchodní zástupce byla jasná volba.  

Jak vzpomínáš na pracovní pohovor?  

Z pohovoru jsem měla velký respekt a hodně jsem se na něj připravovala, nakonec byl strašně příjemnej, i když trošku bizár. Kluci si mě pozvali, přestože jsem v životopisu neměla žádné jiné zkušenosti než práci kosmetičky. Ale ve finále jsem svou energií a bezprostřední povahou převálcovala i lidi z oboru.  

Co bylo pro tebe na začátku nejtěžší? 

Pro mě to bylo celý těžký. Jako nepopsaný list papíru jsem se musela naučit vše od práce s počítačem po prodejní techniky. Ze začátku se mnou jezdili zkušenější kolegové, od kterých jsem odkoukávala, jak vedou schůzky se zákazníky. Postupně jsem to po nich opakovala a přidala svoje know-how. 

Jak dnes vypadá tvůj pracovní den? 

Ráno přijedu do kanceláře, vyřídím administrativu a pak vyrážím do terénu, kde mám naplánované schůzky na celý den. Většinou navštívím tři stávající zákazníky, se kterými řeším objednávky a podporu prodeje, a potom objíždím akvizice po okolí. 

Každý zákazník je trochu jiný, jak s nimi pracuješ?  

Když jsem začala pracovat jako obchodní zástupce, měla jsem problém s tím, že jsem byla moc hrrr a tlačila jsem zákazníky do rohu. Myslela jsem si, že je musím za každou cenu přesvědčit, aby nakoupili, ale ono to takhle nefunguje. Zákazníci potřebují prostor a čas. Učím se každého člověka nacítit a napojit se na něj. Zajímám se, proč volí takový typ produktu a hodně o věcech diskutujeme.  

Co musí mít člověk v sobě, aby se stal dobrým obchodním zástupcem? 

Myslím si, že nejdůležitější je umět udělat dobrý první dojem a zaujmout. Což je pro mě občas oříšek, protože někteří zákazníci mají tendenci si mě podle vzhledu a tetování hned škatulkovat. Ale jakmile si s nimi chvilku povídám, pookřejí a zbaví se předsudků.  

Jaké prodejní techniky používáš? 

Vlastně to mám strašně jednoduchý. Obchoďák musí přesvědčit lidi, že to, co prodává, je nejlepší na trhu, i když to někdy není pravda. Ale to v Big Boyi neplatí. Naše produkty jsou nejlepší na trhu, proto se snažím každého zákazníka přimět, aby je se mnou ochutnal. Kromě toho máme skvělý marketing a firemní kulturu. Big Boy je hodně progresivní a na to zákazníci taky slyší.  

Bylo pro tebe hodně náročné zvyknout si na občasná odmítnutí oslovených zákazníků? 

Na začátku ano, ale teď už vím, že to občas nevyjde. Člověk si z toho nesmí dělat těžkou hlavu, ale brát to jako novou výzvu, která ho nakopne. Když to nejde tudy, tak půjdu jiným směrem. 

Co ti nejvíc pomáhá zlepšovat obchodní a prodejních dovednosti? 

To, že můžu pracovat se zkušenějšími kolegy a učit se od nich. Každý týden máme pravidelné schůzky, kde hlavně poslouchám a nasávám informace jako houba. Když jedeme společně za zákazníky vnímám všechno, co řeknou, a potom se to snažím implementovat na schůzkách, kde jsem sama. Tohle mě rozvíjí nejvíc. 

U čeho si v době volna nejvíc odpočineš? 

Neumím odpočívat s knížkou v ruce. Nejvíc si odpočinu ve fitku, kde vypnu hlavu a vyplavím si endorfiny.  A potom miluju veškerý outdoorový sporty. Teď v létě jedeme třeba do Slovinska na ferraty. 

A přibalíš si s sebou do batohu nějakého Big Boye? Jakého máš nejradši? 

V tuhle chvíli je to pro mě Jarmilla. Ta je naprostej strop!