Tomáš Bureš: V hubnutí funguje dlouhodobý plán a zdravý vztah k jídlu

Kolik zaručených tipů na hubnutí už jste slyšeli? Internet a sociální sítě jsou jich plné, problém je ale v tom, že jdou často proti sobě, a málokdo se v nich vyzná. V hubnutí bohužel neexistuje jedno instantní řešení pro všechny. Pokud nás tíží pár kilo navíc, měli bychom se zamyslet nad tím, co můžeme ve svém životním stylu zlepšit a začít s tím hned teď, říká odborník na výživu, fitness trenér a kulturista Tomáš Bureš.

Tome, potřebuju nutně zhubnout do plavek. Co bys mi doporučil? Mám začít sportovat, nebo držet dietu?
Obojí je důležité, jsou to spojené nádoby. Když začneme hubnout, určitě bychom si měli dávat pozor na to, co jíme. Zásadní je správný poměr příjmu a výdeje energie. Zlepšením jídelníčku snížíme příjem kalorií, přidáním cvičení si zvýšíme energetický výdej a váha půjde dolů. Samozřejmě to jde i jedno bez druhého, ale výsledky nebudou ideální. Bez dostatečného pohybu hrozí, že budeme hubnout svalovou hmotu, a bez správného jídelníčku se budeme zbavovat tuku pomalu. Ideálně by mělo být cvičení a zdravá výživa v synergii.

Co přesně znamená správně se stravovat, abychom začali hubnout?
Obecně platí zmenšit porce a vyřadit prázdné kalorie, které nepřináší žádnou nutriční hodnotu například cukrovinky nebo alkohol. Měli bychom také navýšit bílkoviny, které mají ze všech makroživin největší sytivost a jsou důležité pro tvorbu svalové hmoty. Když na ně budeme zapomínat, může se snadno stát, že se večer neudržíme a vybílíme ledničku. S bílkovinami se to ale nesmí přehánět, jejich přemíra zatěžuje játra a ledviny. Další důležitá a často opomíjená věc je pitný režim. Tělo, když je špatně hydratované, zadržuje vodu. Úpravou pitného režimu se dá rychle zhubnout i několik kilogramů.

Máš nějaký osvědčený tip, jak se dostat do formy co nejrychleji?
Důležité je rozhodnout se a začít s tím hned. Například přidat pohybovou aktivitu, ať už je to posilovna, kolo, běhání, nebo třeba i to, že nepojedeme výtahem, ale půjdeme pěšky, vyměníme auto za kolo nebo chůzi a pak samozřejmě očistit jídelníček od zbytečností, omezit mlsání, vyhodit pečivo a nahradit ho kvalitními sacharidy (vločkami, rýží nebo bramborami). Musíme počítat s tím, že vystoupení z komfortní zóny nebude zezačátku příjemné, ale bez toho to bohužel nepůjde.

A co tuky?
Zdravé tuky nejsou žádný strašák, i když chceme hubnout. Například keto a low carb diety jsou na zvýšeném příjmu tuků a snížení sacharidů založené a spoustě lidem fungují. Ale spoustě taky ne. Já mám vyzkoušené, že sacharidy potřebuju, bez nich jsem unavený.

V čem děláme při hubnutí největší chybu?
Nejčastěji se setkávám s tím, že lidé mají tendenci přestat jíst a to je špatně. Tělo je velmi chytrý mechanismus, který se po čase přizpůsobí všem nástrahám. Adaptuje se i na nízký příjem kalorií a začne si veškerou energii ukládat ve formě tukových zásob, aby mohlo fungovat. Mírný kalorický deficit má při redukci váhy svůj smysl, ale není dobré v něm zůstávat dlouhodobě.

Napadají tě další mýty, se kterými se setkáváš?
Traduje se spousta věcí jako třeba nejíst po páté hodině, vynechat mléčné výrobky či lepek. Někteří lidé se snaží z hubnutí dělat dogma a prosazují jednostranné diety nebo speciální typy potravin. Přitom je to nesmysl. Stačí zapojit zdravý rozum, ubrat kalorie, začít sportovat a hlavně pozorovat, jak na nové změny naše tělo reaguje.

Co bys nám doporučil v době, kdy ztrácíme motivaci?
Když začneme hubnout, měli bychom si dávat pozor na to co jíme, ale taky je dobré občas si ulítnout a dopřát si něco, co nám chutná. Zaprvé to pozitivně ovlivňuje psychiku, když víme, že jednou za čas můžeme zhřešit, a zadruhé nás pocit provinění motivuje vrátit se do diety a ke cvičení. Mám s tím dobrou zkušenost.

Přečti si také: 4 tipy, jak si udržet motivaci a dosáhnout do léta svých cílů

Kdy uvidíme první výsledky?
První výsledky se dostaví do měsíce. Ze začátku to jde rychleji, tělo se odvodní, začne lépe fungovat a my se cítíme líp. Ale po čase už to nestačí a je potřeba někde přitvrdit. Buď v dietě, anebo v tréninku. Lepší je přidat aktivitu a šlápnout o 20 minut déle na kole, než si sebrat 50 gramů sacharidů.

Jaký sport bys při hubnutí doporučil? Je lepší kardio nebo silový trénink?
Jakákoli aktivita, kterou přidáme, nám pomůže redukovat hmotnost. Každý by si měl najít sport, který ho bude bavit. Třeba běh je pro redukci váhy jedna z nejlepších aktivit, ale samozřejmě se nehodí pro každého. Na začátek bych zařadil rychlou chůzi třeba ráno na lačno a k tomu bych přidal fitko. Skvěle se doplňují a každé tělo vypadá líp, když je pevné a má svaly.

A co naše ořechové krémy? Doporučil bys je při hubnutí?
Pokud držíme low carb nebo keto dietu, jsou čistá ořechová másla naprosto skvělá. Obsahují spoustu zdravých tuků a bílkovin. Například řada Grand Zero je ideální i pro ty, kteří chtějí redukovat váhu a zároveň si pochutnat. Zažene chuť na sladké a díky unikátnímu složení nebudeme přibírat jako po tabulce běžné čokolády. Kvůli vyšším energetickým hodnotám je třeba si jejich konzumaci hlídat a započítat si je do celkového denního příjmu.

V čem jsou krémy Grand Zero výjimečné?
Řada Grand Zero se vyrábí pouze s ořechů a prémiové čokolády bez cukru. Má výbornou chuť, obsahuje málo sacharidů a spoustu kvalitních tuků a bílkovin. Člověk si na ní pochutná a nemusí mít výčitky. Když budeme někde na túře, bude lepší dát sivě lžičky poctivého ořechového másla, které nám pozvolna dodá energii, než tatranku, po které nám vylítne krevní cukr a za chvíli budeme unavení a budeme mít opět chuť na něco sladkého.

Jak ty osobně si na ořechových krémech pochutnáváš?
Já jsem používal ořechová másla na závěr předzávodní diety, když už jsem měl málo sacharidů a doplňoval jsem energii tukem. Dodnes jsem zvyklý si ráno přidat polévkovou lžíci do rýžové kaše s proteinem, nebo si přidám lžíci do potréninkového nápoje, těch variant je spousta. Nejradši mám Grand Zero s bílou čokoládu a kokosem. To je moje guilty pleasure.

Tomáš Bureš: V hubnutí funguje dlouhodobý plán a zdravý vztah k jídlu
Vytvořeno17.05.2022
Na vašem soukromí nám záleží
Tento internetový obchod ukládá soubory cookies, které pomáhají k jeho správnému fungování. Využíváním našich služeb s jejich používáním souhlasíte.
Povolit všeNepovolovat cookies